Het water komt ze tot de lippen...

10 oktober 2014 - Arusha, Tanzania

Zondag middag was het weer tijd voor ons wekelijkse uitje: de wandeling naar de berg. Eenmaal aangekomen begon het hard te waaien en was de lucht donkergrijs, we zijn snel weggegaan. Helaas waren we niet op tijd, onderweg hebben we een flinke regenbui over ons heen gehad. Alle Afrikanen schuilen, alle Nederlanders lopen op hun gemakje door! Achteraf begrijpen we waarom ze gingen schuilen, de 'wegen' worden spekglad en alle modder blijft onder je schoenen plakken... Zie de foto!

Maandag ochtend komen we pre-unit binnen, de kinderen zijn blij om ons te zien. Onze komst betekent spelletjes spelen! De leerkrachten van pre-unit en class 2 pakken de spelletjes leuk op en komen zelf ook met ideeen. Ook vragen andere leerkrachten wanneer we bij hun in de klas komen, ze zijn erg positief! Verder stellen ze het erg op prijs dat we lange rokken voor de klas dragen, een teken van respect. We doen meer dan de meeste vrijwilligers en we worden aangezien als volwaardige leerkrachten.

De rest van de week hebben we 'educational active games' gemaakt voor de klassen. Bij de foto's zie je hier een voorbeeld van.

Donderdag ochtend loopt er een leerkracht iedere klas binnen. Ze noemt een aantal namen op (15 van de 40 in class 2). Uit het raampje van het klaslokaal zien we deze ochtend minimaal 90 kinderen naar huis vertrekken. Deze kinderen hebben geen schoolgeld betaald en moeten naar huis om geld te halen. Een bedrag van 100.000 Tanzaniaanse Shilling (ongeveer 50 euro) moeten ze bij hun ouders/verzorgers in 1 middag bij elkaar zien te krijgen, onmogelijk natuurlijk. Voor dit bedrag kan 1 kind 1 jaar naar school. De komende dagen zullen wij aan de leerkrachten, de head-teacher en de projectleider Ally vragen welke gezinnen dit geld echt niet bij elkaar kunnen krijgen. We willen eerst weten of het geld niet betaald is uit laksheid of echt uit geldgebrek. Bij dit laatste willen we hulp uit Nederland inschakelen. De arme gezinnen die het geld echt niet kunnen betalen, willen we gaan helpen door schoolgeld te betalen en op huisbezoek te gaan. Zo kunnen we tandenborstels en kleding doneren aan gezinnen die dit het hardste nodig hebben.

De afgelopen dagen hebben we helaas geen stroom en dus ook geen wifi gehad. Ook het komende weekend zullen we niet bereikbaar zijn omdat we op safari gaan! We zullen Tarangire national park en de Ngorogoro krater gaan bezoeken!

1. Rob en Carla:
    10 oktober 2014
    Hallo,

Wat een ervaringen zeg.
    Veel plezier met de safari.

Groetjes
    XXX
  2. Arjenne:
    10 oktober 2014
    Heel veel plezier volgende week op safari.xx
  3. Suzanne:
    11 oktober 2014
    Top dat jullie zo goed bezig zijn en dat niet alles zo vanzelfsprekend is. In Nederland gaat iedereen gewoon naar school en daar kunnen heel veel mensen het niet betalen. Heel veel plezier met de safari. Erg mooi daar melis, wij zijn daar ook geweest xxx
  4. Carin Nederpelt:
    13 oktober 2014
    Wat een mooie gedachten erachter....het niet betalen van het schoolgeld......uit moedwil of gewoon omdat het er niet is en dan proberen om het uit Nederland te laten komen....