Laatste 2 weken Tanzania

27 november 2014 - Arusha, Tanzania

Zaterdag 15 november hebben we de verjaardagen van Glory en Dickson, twee kinderen uit het weeshuis, gevierd. Normaal gesproken wordt er geen aandacht aan besteed. Toch vonden we dat deze kinderen het verdienden om in het zonnetje gezet te worden. We hopen dat andere vrijwilligers dit voortzetten.

Maandag 17 november zijn we op pad gegaan samen met Ally (de projectleider) en Swaif en Amiri (de oudste weesjongens). Dit vanwege hun overplaatsing naar secundary school in januari. We zijn langs het ziekenhuis geweest omdat ze een medische keuring moesten ondergaan. Daarna hebben we de papieren ingeleverd op hun secundary school. De secundary school zag er erg mooi en georganiseerd uit. Je kan duidelijk zien dat dit door de overheid wordt gefinancierd.

Donderdag 20 november zijn we naar Lake Duluti geweest. We hebben een wandeling gemaakt rondom het meer waar we apen, grote leguanen en veel verschillende vogels zagen. Op het meer kon je kanoen, dit hebben we niet gedaan omdat wij als blanke natuurlijk de mzungu prijs moesten betalen. Dit zouden ze hier eens ter discussie moeten stellen in plaats van het gezeur over zwarte piet in Nederland.

Zaterdag 22 november was de bruiloft van een van de leerkrachten. Het was een traditionele Afrikaanse bruiloft met veel optredens, toespraken, kitcherige versiering en een 'bruidstaart'. De bruidstaart was niet zoals wij die in Nederland kennen, er werd een geit op een karretje naar binnen gereden. Alleen zijn huid was eraf en zijn ingewanden waren eruit gesneden. De rest kon je nog zien zitten, inclusief het touw waar hij aan vast heeft gestaan. Deze 'bruidstaart' werd aangesneden door het bruidspaar. Zij voeren elkaar een stukje geit in plaats van een stukje taart.

Afgelopen maandag zijn we op stap geweest met Emma. We hebben een hele kleine lagere school gezien dat bestaat uit 1 lokaal met 60 kinderen. Alle leeftijden zitten in deze klas. Petje af voor de leerkracht die deze kinderen moet bezighouden. Vervolgens zijn we naar hetzelfde ziekenhuis als vorige week maandag geweest, deze keer kregen we een rondleiding. We zagen veel zieke wachtende mensen, er gaat hier niks op afspraak. Als ze vandaag niet worden geholpen, moeten ze morgen terug komen. In het ziekenhuis kwamen de gesponsorde knuffeltjes en mutsjes goed van pas, er waren veel moeders met pasgeboren baby's. Als laatste hebben we een government school bezocht. Ook hier was het duidelijk te zien dat de overheid financierd. Op dit terrein is een primary, secundary en deaf school. Er wordt onderscheid gemaakt door middel van verschillende uniformen zodat duidelijk is welke leerling waar hoort.

Dinsdag zijn we mee gegaan op schoolreis samen met de kinderen uit de onderbouw die dit kunnen betalen. In stijl werden we door een dala dala busje opgehaald en reden we naar Tarangire. Hier hebben we veel dezelfde dieren gezien als tijdens onze eigen safari. Het hoogtepunt van de dag was de luipaard die in de schaduw in het gras lag.

Vandaag hebben we de laatste dingen voor school afgerond. Vanavond hebben we ons afscheidsdiner, morgen organiseren we een spelletjesmiddag voor de weeskinderen als afscheid en vanaf zaterdag zullen wij gaan genieten op het strand in Zanzibar!

1. Carla:
    27 november 2014
    Hoi Melissa en Denise,
    Wat hebben jullie veel meegemaakt, zeg! We zijn er trots op hoeveel jullie hebben gedaan voor de lokale bevolking en met name voor de kinderen. Ze zullen jullie missen. Een fijne vakantie hebben jullie wel verdiend. Heel veel plezier en we kijken er naar uit dat jullie weer terug in Nederland zijn! Goeie reis en tot gauw. Dikke kus xxx