Safari

13 oktober 2014 - Arusha, Tanzania

Zaterdag ochtend komen we na een rit van 2 uur aan in Tarangire national park, gelukkig zit het weer mee! Bij aankomst zien we gelijk een kleine olifant, helaas bleek het een struisvogel te zijn. Onze gidsen weten de dieren vanuit de verte wel te benoemen en te spotten. We hebben in dit park ontzettend veel dieren gespot: buffels, giraffen, zebra's, olifanten, gnoes, struisvogels, gazelles, leeuwen, antilopen, gieren, apen, een baby luipaard en timon en pumba (stokstaartje en een wild zwijn).

De film 'lion king' werd werkelijkheid! Het park ziet eruit zoals je Afrika voorstelt: savanne, acacia bomen, dieren die in kuddes lopen en een felle zon. Op het begin wilden we 100 foto's maken van dezelfde beesten, na een paar uur hadden we alleen nog oog voor de leeuwen, luipaarden en cheeta's. Helaas hebben we in Tarangire geen mannetjesleeuw kunnen spotten. Wel hebben we cheeta's gezien die naar gazelles aan het loeren waren en een baby-luipaard in de boom. 4 dieren van de big 5 kunnen we afstrepen. In Ngorogoro hopen we een mannetjes leeuw en een neushoorn te zien. De gids heeft beloofd om voor ons te bidden maar kan niks beloven. Het blijft een 'game ride' om de dieren te spotten.

Op de vervolgweg richting Ngorogoro zien we een prachtige zonsondergang, ook zien we een kudde giraffen langs de weg. Bij aankomst in ons tentenkamp worden we gastvrij ontvangen en kregen onze tent aangewezen. Het zou een tweepersoonstent moeten zijn maar er zat al een gast in de tent... een salamander. We hebben vriendelijk gevraagd om een andere tent en gelukkig ook gekregen.

Om 5 uur worden we wakker in ons tentenkamp, we gaan vroeg weg richting Ngorogoro. Dit is nog ongeveer 2 uur rijden. Helaas zit het weer vandaag niet mee, bij aankomt op het hoogste punt van de krater is het mistig. Geen mooi uitzicht voor ons. In de krater aangekomen merken we dat dit een heel ander soort landschap is dan Tarangire. Een uitgestrekte, dorre vlakte. Af en toe zie je wel een verdwaald stukje bos. Ook zie je heel goed waar er water stroomt, hier is het groen middenin het droge land.

Het bidden van de gids heeft geholpen: we zien maar liefst 4 mannetjes leeuwen en 2 neushoorns in de verte. Ook zien we weer veel dieren die we gisteren ook hebben gezien. We vertrekken op tijd richting Arusha, dit is nog ongeveer 4 uur rijden. Bij aankomst in Arusha hebben we genoten van een heerlijk wijntje! Genieten na 3 en een halve week geen alcohol! Bij terugkomst in ons 'huis' hebben we bezoek: een salamander op de buitenkant van onze klamboe, karma is a bitch. De lieve weeskinderen hebben hem gelukkig 'vriendelijk' verzocht om weg te gaan.

1. Anja van Dijk:
    13 oktober 2014
    Hoe waanzinnig is dat zeg. Gewoon de Big 5 gezien!!!
    Kunnen ze jullie nooit meer afpakken.
    Mooie foto's...Erg leuk verslag. En ja, die salamander... da's inderdaad karma. Hahaha.
  2. Carin Nederpelt:
    13 oktober 2014
    Ww....wat een ervaring! Geniet er van!
  3. Suzanne:
    20 oktober 2014
    Super melis dat je zoveel dieren hebt gezien en zelfs nog een babyluipaard. De cheeta's zijn ook zeldzaam. Wel gaaf he dat je ze zo in het wild ziet lopen.