'Schokkend' nieuws!

30 september 2014 - Arusha, Tanzania

Zaterdag was er groot feest op school: graduation grade 7. De oudste 2 weesjongens (Swaif en Amiri) vierden met hun klasgenootjes dat ze in januari naar secundary school gaan. Het schooljaar begint hier in januari en eindigt in december. Er was een vip-plekje voor ons gereserveerd! We zaten tussen belangrijke mensen, o.a. de directeur en de burgermeester. Iedere klas had een klein optreden zoals een dansje of een toneelstukje. Ze lieten ons even zien hoe je moet shaken met je billen!

Zondag zijn we met een weesmeisje (Glory) mee gegaan naar de kerk, ze vierde haar communie. Melissa weet nu weer waarom ze nooit naar de kerk gaat: een mega lange zit waarin niet veel gebeurd! Ook verstonden we er niks van want het was in Swahili. De dienst was buiten omdat er zoveel mensen op afkwamen, kinderen werden bij elkaar en bij vreemden op schoot gezet. De muziek was er swingend, de mensen klappen en dansen en zijn ontzettend vrolijk. Ondanks dat we eerder weg gingen vond Glory het erg leuk dat we er waren!

Zondag middag arriveerden 6 nieuwe weeskinderen van het project waar we eigenlijk naar toe zouden gaan, hun familie heeft overplaatsing aangevraagd. De kleren die we gedoneerd hebben gekregen kwamen goed van pas! De enige kleren die ze hadden, droegen ze. De kleding staat ze erg goed en ze zijn er ontzettend blij mee! De foto volgt nog.

Maandag ochtend hebben we weer in 2 klassen geobserveerd om vervolgens spelletjes voor deze klassen te bedenken. Bij terugkomt is onze buurvrouw gearriveerd: Jacqueline uit Nederland! Dit betekend voor ons: Nederlandse thee en drinkbouillon! De thee is hier namelijk mega zoet, meer suiker dan thee. Het is dus erg lekker om af en toe op onze kamer thee te zetten, als de electriciteit het uberhaupt doet.

Over electriciteit gesproken: Melissa heeft al 2 keer onder stroom gestaan tijdens het douchen! Water en stroom is hier een centimeter van elkaar vandaan, niet zoals bij ons netjes weggewerkt. De douche heeft zo zijn gebruiksaanwijzingen, constant de warm water knop aan- en uitzetten omdat we anders verbranden!

1. Linda:
    30 september 2014
    Hahaha die douche had ik ook in Guatemala!
    Ik moest met mijn scheermesje de kraan aan en uit zetten anders stond ik ook onder stroom. Maar je heb wel stromend water en soms zelfs warm! Dat was in Gambia wel anders :)
    Straks genieten jullie weer extra van de luxe in NL.

Groetjes Linda
  2. Ashley:
    30 september 2014
    Hahaha... snapte die titel al niet -.-
    Echt super dat CC d'r kleren goed van pas kwamen.
    Ben trots op je/jullie!

X
  3. Arjenne:
    30 september 2014
    Jemig lekker dan! Gratis permanentje als je aan het douche ben. Maar petje af voor jullie! Heel leuk all die verhalen te lezen en te volgen. Ga zo door en veel plezier.xx
  4. Anja van Dijk:
    30 september 2014
    De titel was inderdaad schokkend. Dus jullie komen met kroeshaar terug?!
    Erg leuke foto's en ervaringen weer. Fijn dat Jacqueline af en toe om de hoek komt kijken.
    Zou ik zelf ook wel willen :)