Rekenen met 'komma'

25 september 2014 - Arusha, Tanzania

Zondag ochtend worden we voor het eerst niet wakker gemaakt door de haan! Helaas wel door de kerk (om half 7)... De hele dag door horen we verschillende halleluja liedjes, op het begin erg leuk maar na 3 liedjes zijn we er wel weer klaar mee! De meeste weeskinderen gaan op zondag naar de kerk. Alleen de kinderen die islamitisch zijn, blijven 'thuis'. Met deze kinderen zijn we gaan buitenspelen en al gauw stonden er 20 kinderen te kijken hoe wij een schommel duwde. Van een afstand vinden ze ons erg interessant. Maar wanneer we een gesprek met ze aan willen gaan lopen ze gauw weg... We zijn tenslotte ook heel eng!

We hebben met twister al gemerkt dat de kinderen (en volwassenen) erg onzorgvuldig met de spullen omgaan. Dit merkte we ook tijdens het puzzelen. We moeten de puzzels zelf bij ons houden en de kinderen aansporen om netjes op te ruimen. Na 1 dag dachten we dat de kinderen dit wel door hadden en hebben we ze alleen gelaten. De volgende ochtend troffen we verschillende puzzelstukjes aan wanneer er gedweild wordt. We hebben deze nog gauw kunnen redden voordat ze door 'auntie' werden weggegooid. De kinderen wordt niet geleerd om zorgvuldig met spullen om te gaan.

Maandag avond helpen we de oudste weesmeiden met hun huiswerk, voor zover ons dit lukt. Het niveau is echt heel hoog. Ze moeten opgaven oplossen die wij pas op de middelbare school krijgen. We hebben ze na veel overleg (in het Nederlands) toch kunnen helpen. Wanneer we bij de komma getallen aankomen, beginnen de meiden te lachen. Ze vertellen ons dat komma in het Swahili anus betekent. Probeer maar eens te rekenen met decimalen zonder het woord komma te gebruiken! Dit was voor ons erg lastig maar voor de rest van het weeshuis erg grappig!

De afgelopen dagen hebben we actieve spelletjes in de klassen geintroduceerd. Dit wordt door de meeste leerkrachten goed opgepakt. We merken wel dat de leerkrachten erg vasthouden aan het klassikale lesgeven, dit zullen we dus langzaam moeten afbouwen.

1. Rob en Carla:
    25 september 2014
    Hallo meiden, leuk verhaal!! Jullie zijn goed bezig. Ga zo door en maak er een leuke leerzame tijd van. Dikke knuffel vanuit Vegas
  2. Suzanne:
    26 september 2014
    Leuk meiden elke keer jullie verhalen te lezen. Ga zo door.
  3. Mia en Will Hogenkamp:
    29 september 2014
    Hallo Melissa en Denise.

Het is erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Zo krijgen we ook een beetje een indruk van het reilen en zeilen op school.
    De kinderen zien er wel verzorgt uit met die kostuums.
    Geniet van jullie verblijf en de aanhouder wint.

Mia en Will