Pole pole

20 oktober 2014 - Arusha, Tanzania

Na de safari hebben we genoeg tijd gehad om alle indrukken te laten bezinken: we zijn allebei ziek geworden. Hierdoor hebben we buiten de school om niet veel gedaan. Gelukkig gaat het nu weer beter en kunnen we er vol goede moed weer tegenaan.

Zaterdag middag zijn we naar de masai markt geweest, een markt met souvenirs. Door de verhalen van andere vrijwilligers dachten we dat het een enorme toeristische trekpleister zou zijn, waarin je aan alle kanten de kraampjes ingetrokken zou worden. Dit bleek niet zo te zijn, het ging er erg gemoedelijk aan toe. In eerste instantie konden we de markt niet eens vinden. Beide hebben we in Kenia en Malawi veel van de spullen al gezien en/of gekocht. Het meeste is troep waar je in Nederland uiteindelijk niks mee doet en in een laatje verdwijnt (we spreken uit ervaring). Verwacht dus niet teveel souvernirs van ons!

Zondag middag hebben we een spelletjescompetitie georganiseerd voor de weeskinderen. Na de lunch begonnen we met 3 rondes spelletjes en na de break weer. Tijdens de spelletjes konden de kinderen punten verzamelen. De kinderen vonden het erg leuk en waren erg gemotiveerd.

Zoals beloofd hebben we ondertussen meer informatie gekregen over het wel/niet betalen van het schoolgeld. We hebben met de headteacher Peter, projectleider Ally en Emma gepraat. Hieruit is gebleken dat het schoolgeld van een 'private school' veel meer is dan het schoolgeld van een 'government school'. Toch kiezen arme gezinnen ervoor om hun kind naar een private school te sturen omdat het onderwijs hier vele malen beter is. Betere educatie betekent een betere toekomst. De kinderen worden naar huis gestuurd omdat veel ouders pas schoolgeld betalen wanneer de kinderen daadwerkelijk niet meer naar school mogen.

Toch zijn er gezinnen die wegens omstandigheden het schoolgeld niet kunnen betalen. Woensdag zullen we bij 3 kinderen op huisbezoek gaan. De situatie van deze kinderen is het slechtst. Op deze manier zullen we met eigen ogen zien wat deze omstandigheden zijn. Op de foto's zien jullie de 3 kinderen waar het om gaat: Bryson, Hosea en Anita. Donderdag zullen we verslag hiervan doen en kijken of het haalbaar is om deze kinderen met hulp vanuit Nederland te sponsoren.