Schoolgeld voor Bryson

23 oktober 2014 - Arusha, Tanzania

Gisteren zijn we de hele dag op huisbezoek geweest, zoals beloofd hierbij meer informantie over de kinderen.

Hosea woont naast de school. Hij en zijn zusje Naomi zijn vaak in het weeshuis te vinden. Dit vanwege een onveilige woonsituatie, de muren staan op instorten. Hosea zijn moeder werkt in een kapsalon en verkoopt de melk van hun twee koeien. De vader heeft het gezin verlaten voor een andere vrouw en neemt geen enkele verantwoordelijkheden.

Anita woont in de stad bij haar tante. Wij gaan op bezoek bij haar moeder en stiefvader, 2 uur van de school vandaan. We worden ontvangen door haar stiefvader die vriendelijk onze vragen beantwoordt. Haar moeder is aan het werk dus die kunnen we niet spreken. opvallend is al het speelgoed en de tv die constant aanstaat. Best gek aangezien moeder en stiefvader werk hebben (geen vast werk) en er geen geld is voor school.

Bij vertrek komen we haar moeder op straat tegen. Zij vertelt ons dat anita bij haar tante woont omdat ze niet wordt geaccepteerd door haar stiefvader. Dit verklaart de grote afstand die ons opviel tussen Anita en haar stiefvader. Daarna moesten Anita en haar moeder beide huilen, omdat ze elkaar vanaf april niet meer hadden gezien.

Bryson komt uit een gezin met 2 kinderen, zijn zus woont bij hun oma in een andere regio. Hun vader is overleden bij een verkeersongeluk terwijl hij achterop een picky picky (motor) zat. Hij zorgde voor het inkomen. De moeder heeft geen familie die haar kan ondersteunen. Van haar schoonfamilie hoeft ze geen steun te verwachten, zij stonden niet achter de relatie van Brysons ouders omdat ze afkomstig zijn uit verschillende stammen.

Zijn moeder probeert om voor eigen inkomsten te zorgen door groente en fruit te verkopen. Wanneer ze een klein kapitaal zou hebben, zou ze meer kunnen inkopen en meer winst kunnen maken. Dit heeft ze niet omdat ze haar winst weglegt om de school voor Bryson te kunnen betalen. Toch is deze winst niet genoeg om het schoolgeld voor de komende jaren te kunnen betalen. Wanneer ze het komende jaar geen zorgen zou hebben om het schoolgeld voor Bryson, kan ze haar winst investeren in het inkopen van meer groente en fruit. Uiteindelijk kan ze het schoolgeld dan zelf betalen, waardoor Bryson primary-school kan afmaken en zijn droom om dokter te worden achterna kan gaan.

Zoals jullie nu doorhebben, willen wij ervoor zorgen dat Bryson voor minimaal een jaar gesponsord naar school kan. Dit betekent dat we een bedrag van minimaal 210 euro moeten ophalen. Wij weten dat het geld goed terecht komt, omdat wij het schoolgeld zelf overhandigen aan de school.

Mocht je bereid zijn Bryson te willen helpen, kan je geld overmaken naar:

M.Stuijfzand

IBAN: NLRABO0116668237

O.v.v. Schoolgeld Bryson

Namens Bryson en zijn moeder: 'Bless you!'

1. Rob en Carla:
    25 oktober 2014
    Hallo meiden,

Prima initiatief!! Na zo'n deskundig onderzoek en goede uitleg zijn we er zeker van dat een bijdrage van ons op de juiste plek terecht komt.
    Hopelijk gaan jullie het geld binnen halen.

groetjes, succes en plezier verder XXX